• 10 % rabatt på alla artiklar i butiken*
  • Premiumerbjudanden och för-reor
  • Members Only: Tillgång till exklusiva produkter
  • 12 månader för bara 95 SEK*

Finns tillgänglig endast för Premium-medlemmar:

Kupongkoden har kopierats till Urklipp.

DIADORA: Italiens pionjär inom idrottsmarknadsföring

Skomakaren Marcello Danieli hade en vision när han grundade Diadora 1948: att skapa bergsklättring och arbetsskor av högsta möjliga kvalitet. Följaktligen specialiserade sig italienaren initialt på att driva in i denna nisch. Med framgång: Diadora utvecklades till en absolut pionjär inom detta område på 1950-talet och utrustade bergsklättrare och fabriksarbetare med högkvalitativa och framför allt säkra skor. Ett decennium senare ägnade företaget sig redan åt en allt populärare sport: skidåkning. Diadora tillverkade skidkängor och afterski-skor med industriell tillverkning. Skospecialisterna har alltid haft en känsla av att använda tidsgeisten för sig själva. På 1970-talet hoppade Diadora tidigt på vagnen för den stadigt växande professionella sportbommen och vann välkända stjärnor som vittnesmål. Tennisikonen Björn Borg rusade till exempel från seger till seger i Diadora-produkter. Den italienska fotbollsspelet Roberto Bettega, som ansågs vara en av de bästa i sitt hantverk vid den tiden, gjorde också sina många mål i Diadora-skor. Knappast någon tillverkare av sportartiklar kunde låta sådana legendariska idrottare arbeta under sin flagga. Ur ett marknadsföringsperspektiv uppnådde Diadora också en lovande kupp.

DIADORA-BUTIK: AKTIEGIVNINGAR OCH PLIKTER

Varumärket Diadora kommer från grekiska och betyder något som "dela gåvor och plikter". Detta mantra har alltid varit förankrat i företagets självbild. Följaktligen är "delning av framgångar, laganda i professionell sport och en tävling där andra kampanjer och motståndare behandlas rättvist bara några av de principer som definierar varumärket". På tal om framgång: Även på 1980-talet fanns det bara en riktning för Diadora: uppåt. Under tiden hade italienarna utvecklats till en global spelare, inte bara när det gäller skidåkning, tennis och fotboll. Friidrott hade också upptäckts och blev nu involverad i de olympiska spelen. Ingen anledning för italienarna att vila: Diadora bildade ett eget forskningscenter med "CRD" och samlade skomakare, biotekniker och medicinska specialister under ett tak för ännu fler innovationer.

MISSA INTE DETTA!

MISSA INTE DETTA!

Registrera dig för nyhetsbrevet nu, få en 100 SEK kupong* och regelbundna mejl från oss som ger dig exklusiva erbjudanden och förköp.

Förnamn (frivilligt)
Efternamn (frivilligt)

Tack!

Aktivera din prenumeration genom att klicka på länken i det e-postmeddelande som vi precis skickade dig.