Framgångssagan om Giro börjar sända på sina cykelhjälmar i åttiotalet, när företagets grundare Jim Gentes ving aerodynamik NASA flygplan. 1989 ger första Giro droppformade plasthjälm "Aerohead" på marknaden. Samma år amerikanska racer Greg LeMond vinner så utrustad försökstiden av Tour de France och i slutändan även den totala vinnaren av tre veckors turné. Även då gjort det testade i vindtunnel aerodynamik, lättvikts vikt och den kylande ventilation för avgörande fördel. Det var inte bara i slutet av "korv" hjälmar från Eddi Merckx era, men också bevis på att form och vikt kan välja en hjälm mellan seger och nederlag.
Dessa innovativa ambition har team av Giro förblivit konstant. År 1998 etiketten släpptes efter ett och ett halvt år av utveckling, den första högteknologiska snowboard och skidhjälm på marknaden. Hjälmar var hittills besvärliga och tunga, hjälmar Girot den första timmen var kännetecknas av sin låga vikt och intelligent anordnade luftventiler. Den innovativa designen och maximalt skydd huvud elden utvecklats till ett ledande företag inom skid och snowboardhjälmar och uppsättningar med sina högteknologiska konstruktioner hittills standarder.
Företaget från California Santa Cruz är en uppmärksamhet på detaljer, uppskattar inte bara professionella idrottsmän. I början av varje ny modell är handgjorda. På huvudkontoret, som smeknamnet "The Dome", det ser så ut i en keramisk verkstad. Designer grundtanken modell med vassa verktyg hjälm gjorda av lera. Den slutliga versionen av styrofoam och mycket elastisk syntetisk fiber Lycra sker senare av 3D-skrivare.
I mellan varje millimeter, är varje vinkel i form av en ventilationslucka drivet testas för dess prestanda. I verkstäderna, det finns även en maskin som simulerar svetsningen av de tävlande. "Vi förstör i utvecklingsfasen flera hjälmar än andra företag producerar till perfektion för att uppnå", säger grundaren Jim Gentes. Han grundade Giro 1985, eftersom det inte fanns några cykelhjälmar på marknaden helt enkelt som uppfyllde sina kvalitetskrav.
På Keller Sports fokuserar vi nästa skidglasögon, cykelhandskar och racing skor främst på hjälmar Giro för cykel och styrelse. Dessa kännetecknas av sin utmärkt passform och kan justeras på några sekunder och även lockat skidhandskar på huvudform. Den mjuka stoppningen är knappt märkbar och ger tack vare den ständigt föränderliga tekniken med bästa möjliga skydd huvud. Här den senaste säkerhets framsteg MIPS och till exempel i modellen "zonen" integrerade. Bakom MIPS (Multi-Directional Impact Protection System) döljer en flytande integrerad i hjälmskalet, som absorberar den farliga för hjärnan accelerationsenergi delvis i händelse av ett fall.
I innovation i företaget, är det knappast förvånande att många professionella åkare nuvarande modeller bland sina standardutrustning. Utvecklarna av sportartiklar tillverkaren att arbeta från början ett nära samarbete med välkända idrottsmän tillsammans och konstruktion involverar idrottare tror innovativa hjälm lösningar. Så det är knappast förvånande att bolaget även som mellanlägg extra skift och tester för sina idrottare över hundra hjälm modeller i fem vindtunnlar. Greg LeMond lyckades till exempel som den första icke-europeiska någonsin totalsegern i Tour de France (1986, 1989 och 1990). Idag, i synnerhet sex vinnare av den gröna tröjan fördelarna med Tour de France, Peter Sagan från denna noggrannhet. Slovakiens förtroende hjälmar Giro år.
Förresten: Den italienska ordet Giro betyder "färdväg". Utöver det suggestiva namnet på etiketten passion för sporten redan i den ursprungliga logotypen visades - typografin en stiliserad förare modellerades. Logotypen var faktiskt moderniserats under årens lopp, men den grundläggande idén är fortfarande densamma: Giro visar samma passion i tillverkningen av de produkter som känner de tävlande på banan eller banan för sin sport. "Vi ska sluta när du Stop" är därför anspråk på den kaliforniska företaget.