Bli Premium-medlem nu och spara 10 % på varje köp* Mer information

  • 10 % rabatt på alla artiklar i butiken*
  • Premiumerbjudanden och för-reor
  • Members Only: Tillgång till exklusiva produkter
  • 12 månader för bara 95 SEK*
314
NIKE

NIKE - FRÅN ATT KÖRA SKO FÖR GLOBALA JÄTTAR

I början av löparskor monter. Slutligen bör han exakt möta behoven hos löpare och elitidrottare. Slutligen bör han vara bekväm, ger bra grepp på alla ytor, skapar de bästa förutsättningarna för en lyckad körning. Bill Bowerman visste kraven. När allt kommer omkring, hade han vårdas som ett spår coach vid University of Oregon redan otaliga idrottare som upplevt första hand hennes kamp med ganska blygsamma skor.

Därför mixtrar han tillsammans med den japanska tillverkaren Onitsuka Tiger och slutligen slog sig ihop i 1964 med Phil Knight tillsammans att grunda företaget Blue Ribbon Sports. det första steget gjordes alltså. Nästa följt i början av 1970-talet. Förstnämnda Bowerman och Knight sitt företag 1971 runt och gav den namnet på den grekiska segergudinnan: Nike föddes - och publicerades ett år senare, i tid till de olympiska spelen i München, Cortez, som är en signatur produkt av företaget Oregon ska vara.

NIKE ERBJUDANDEN: FROM SUS JORDANIEN TILL TOPPEN

Phil Knight hade uppenbarligen väl utforskade. För hans magisteruppsats ekonomer letade efter en strategi för att bryta allmakt adidas och Puma på den amerikanska sportartiklar marknaden. En faktor för detta: logotypen. 1971 konstruerade för otroligt 35 dollar från den grafiska designstudent Carolyn Davidson, är den legendariska lång swoosh nu en av världens mest kända varumärken. Det fanns också catchy slagord som "Just do it", som genljuder runt om i världen för generationer. Och sist men inte minst en sensationell knack för spännande vittnesmål i idrottsvärlden.

Så NIKE tog tidigt som 1984 då internationellt föga kända basketspelare vid namn Michael Jordan under kontrakt. Nike Jordan samarbete brast lycklig jämförbar snabbt. En separat sko. En smart marknadsföringskampanj. Crazy försäljning. Framväxten av en eget varumärke. Eftersom Jordan aldrig spiral som ett resultat i för en idrottsman oanade höjder och blev den mest kända idrottsmän i världen. På detta sätt tog han NIKE med bara piggyback. Friidrott, löparskor, basket banade vägen. Detta följdes av hela idrottsvärlden och livsstil.

I EN ÖVERSIKT

  • Grundad: 1964 som Blue Ribbon Sports 1971 Nike Inc.
  • Grundare: Bill Bowerman och Phil Knight
  • Huvudkontor: Beaverton (Oregon), USA
  • Antal Medarbetare: Mer Än 75 Tusen
  • Årliga Försäljning: mer än EUR 34 miljarder
  • Webbplats: nike.com
  • Sport: Löpning, Träning, Tennis

3 GODE RÄSAR TILL NIKE

  • Awards: NIKE är enligt tidskriften Fortune år bland de 100 bästa arbetsgivarna i USA.
  • Bevarande: NIKE har åtagit sig att hållbarheten. Därför vill företaget att sätta 100 procent förnybar energi.
  • Rättvisa: Lika möjligheter för alla: jämställdhets initiativ bör uppmuntra människor att transportera värden som rättvisa och respekt för sporten i det dagliga livet.

POPULÄRA NIKE-SERIEN

FRÅN NIKE SHOP TILL STJÄRNORNA

"Utan kamp, ??det finns ingen konst", en av grundarna Phil Knight sade en gång. Inställning. Mantra. Maxime. En motto att NIKE redan på 1980-talet förde slut på tron ??sportartiklar tillverkaren. En filosofi som fortsatte att driva företaget med swoosh genom alla epoker. De magiska partnerskap alltid som X-Factor: I över 20 år kör det brasilianska landslaget bara i NIKE i sina spel på. Med Serena Williams och Rafael Nadal två levande legender i tennis NIKE skjuta på centercourten i världen sina motståndare bollarna runt öronen.

Samarbetet med NBA återupptogs 2017:e Med LeBron James är den obestridda Jordan efterträdare med Swoosh, Justin Timberlake popstjärnan bär Jordans och Modelejon Virgil Abloh smyckar skapas med sina Nike-benvita skapelser några av de mest eftertraktade tränare under de senaste åren. Alltid ett steg längre än andra. NIKE produkter står för innovation, stil och speciella teknik. Tre egenskaper som båda kan i Daily sportprogram och integreras i den eleganta vardagliga. Knappast ett varumärke står för mer athleisure.

NIKE: AIRMAX. ZOOM. FLYKNIT - TEKNIK FÖR PERFOMANCE

Ett viktigt steg för Street Style redan i slutet av 80-talet, som NIKE sin väg till luft dämpning ett steg längre i sneakers. På hälen på designad av legendariske designern Tinker Hatfield Air Max One för första gången en synlig luftkudde dök upp. Air Max dämpning föddes. Med det skapade en sko NIKE typ, både i idrott, löpning och bör ge nödvändig komfort i vardagen - och tar med det Nikes efterfrågan på sina produkter sedan exakt rakt på sak. Både behoven hos toppidrottare liksom de fritidsmotionärer och livsstils vänner står i fokus. Förluster som Air Max eller Nike Zoom är lika bekväm som prestations stödjande.

Avslappnade T-tröja, kort, hoodie eller tröja konstruktioner kombineras med innovativa material såsom Dri-FIT. Den består av mikrofibrer och polyester och vekar svett från huden. Dessutom teknologier såsom Flyknit eller gratis, för att förbättra attraktionen och komfort. De lämnar du lika väl angesagtesten hörn London, Barcelona och New York för att utforska när du hjälper sporten till mer komfort och prestanda. representerar en blandning av NIKE. Han uppmuntrar innovation skapar funktionella kläder för en växande sport av alla slag, utomhusaktiviteter och etablerade både klassiker street style. Hitta dina favoritsporter utrusta NIKE webbutik på Keller Sports!

MISSA INTE DETTA!

Registrera dig för nyhetsbrevet nu, få en 100SEK kupong* och regelbundna mejl från oss som ger dig exklusiva erbjudanden och förköp.

Förnamn (frivilligt)
Efternamn (frivilligt)

Tack!

Aktivera din prenumeration genom att klicka på länken i det e-postmeddelande som vi precis skickade dig.